PESQUEIRAS (I) NO NOVENO CENTENARIO DA CONSTRUCIÓN DO PRIORADO DE PESQUEIRAS. Por Xosé Lois García
NO NOVENO CENTENARIO DA
CONSTRUCIÓN DO PRIORADO DE PESQUEIRAS. MCXX-MMXX.
O illamento de
Pesqueiras crea un microcosmos, sen dúbida adecuado para un estábel
comunitarismo monacal. O cenobio que había neste lugar nos albores do románico
foi reformado, en 1120, por Xoán Mateu Doals. Estamos falando xa do mesmo
templo que observamos hoxe? Un dos máximos estudiosos do románico galego, o
profesor Ramón Yzquierdo Perrín, sitúa a
construcción do actual mosteiro nun período mais tardío a 1120. Nunha inscrición que apareceu nesta
igrexa, citada por Cornide, aparece a palabra: Restauravit, e non: me fecit.
Isto podería indicar unha reforma anterior á construcción que observamos hoxe.
O actual mosteiro presenta grandes proporcións, tal vez para acoller unha
comunidade bastante importante de monxas bieitas, as famosas toquinegradas,
como vulgarmente se lles coñecía. Segundo Francisco Vázquez Saco, este é un dos
templos mais belos do románico rural. Nicanor Rielo Carballo, polo contrario,
sinala que ese apelativo de rural non corresponde a grandilocuencia do mosteiro
de Pesqueiras.
Observamos que a
decoración dos seus capiteis, arcadas e cornixa responden mais a un templo de
orientación cisterciense que benedictina. Polo tanto, toca falar dunha
construcción xa case metida no século XIII, prototipo do románico culto e
universal cultivado no Midi francés do século XII entrou en Galiza polo camiño
de Santiago. O noso románico de matiz ruralista é outra cousa ben diferente ao
que se contempla en Pesqueiras.
Rigor e
austeridade tipifican as construcción do Císter e parece que esa tendencia e
estilo foi a que se impuxo neste lugar. A flora que se proclama na súa
decoración, asistida por elementos xeométricos, ten unha correspondencia nos
formatos cistercienses. Lembremos que na “Apoloxía” de San Bernardo, atopamos
dúas encomendas contra a iconografía zoomórfica, da cal comenta: “Pero nos capiteis dos
claustros, onde os irmáns fan lectura, qué razón de ser teñen tantos monstros
ridículos, tanta beleza deforme e tanta deformidade artística”. O mesmo
Bernardo de Claravall, no “Libro sobre o amor de Deus”, enfatiza: “Estas novas
flores e froitos, son a fermosura dos campos, que exhalan tan finas
fragrancias”, referíndose á nova estética iconográfica que el recomendou e
orientou.
O formato
escultórico do templo de Santa María de Pesqueiras está en consonancia co
predicado de San Bernardo. Por iso, atopamos aquí todo un canto á natureza
vexetal, promovido polos cistercienses,
recoñecidos como os ecoloxistas da Idade Media.
Estamos falando
dun templo notable, pese a faltarlle o frontal, con seu pórtico e súas nobres
arcadas e, tal vez, o rosetón. Descoñecemos o formato orixinal, mais coidamos
que formaba parte do nomenclátor do cal visualizamos agora. A actual parede do
frontal, alzada a contra reloxo, desafina, lamentablemente, ca harmonía no
resto.
Este antigo
mosteiro forma parte da miña vida, xa que descubrín esta espectacular
arquitectura románica cando eu só tiña seis anos, nunha noite escura de marzo.
Viña co meu pai e outros homes da poda das vides da nosa viña, situada nos
rentes do río Miño, en Lagares. Naquel tempo,
a parte exterior do templo estaba caleada, e a súa brancura, naquela
noite fusca, impactoume e tamén o feito de que aqueles homes mudaron a súa
barulleira conversa por un auto imposto silencio, que uniron ao da frondosa
natureza do entorno. Lembro, con saudade, cando aos meus dez anos, o meu pai
manifestoume, facendo unha observación sobre as alzadas columnas: “Olla, olla
ben como traballaba a romanía. Eses debuxos da cima son follas de arbores”.
Aqueles encontros
foron os primeiros de tantos, algúns de carácter místico e misterioso, como
cando, neste presbiterio escuro, os cánticos fúnebres, en gregoriano,
apoderábanse da inmensa nave. Coido que o espacio natural de Pesqueiras, co seu
santuario de pedra resplandecida, nos meus ollos e nos meus soños, colaborou a
crear en min un espírito panteísta e un interese precoz de indagación; sempre
soupen que aquelas esculturas estaban alí para durar e para contarnos ás nosas
retinas de mensaxes misteriosas, que as pedras sempre gardan para a nosa
sorpresa.
Na porta sur,
contemplamos unha excelente expresión do románico culto, unha serie de
elementos austeros e vigorosos, que nos colocan nun escenario de elementos
fitomórficos e xeométricos (fig.1), moi semellantes aos doutras igrexas a ambas bandas do río Miño, a seu
paso polas terras da comarca de Chantada, do Saviñao e Pantón. Nesta porta hai
formatos de liñas verticais e círculos así como tres elementos esféricos,
observados tamén noutros capiteis deste templo.
O capitel da
dereita desta porta (fig.2) presenta unha serie de liñas verticais nas que se
destacan varios símbolos que aluden directamente á conexión entre o universo
celeste e o terreo. Estas verticais indican un estadio de elevación e
reafirmación espiritual. As tres volutas en cada vértice do capitel proclaman
un estadio elevado de caracter iniciático.
A continuación
deste capitel, atopamos outro fitomórfico cuxa protagonista é unha folla de palmeira,
símbolo da Igrexa mártir dos primeiros tempos do cristianismo e á cal lle
conferiron carácter sagrado os primeiros pais daquela Igrexa (fig.3). A
simbólica medieval atribuíulle tamén o significado do triunfo de Cristo, da súa
cruz e, polo tanto, da salvación do ser humano. Lonxe de pretender ser un
elemento puramente decorativo, o reclamo desta palmeira é remitirnos a toda a
doutrina de significados depositada nesta árbore. Xa sacralizada desde cando se
nos fala do Paraíso terreal, era unha das plantas de preferencia dos hebreos,
tanto como símbolo da xustiza divina como pola súa producción de dátiles e
materiais de construción e decoración. Usábanse para ovacionar ou recibir a
persoeiros importantes, na antiga Palestina e pasou a integrarse en certos aspectos sociais e litúrxicos dos
cristiáns. Así, Xesús foi recibido con palmeiras na súa entrada triunfal a
Xerusalén.
Na Biblia
encontramos fermosas referencias á palmeira como esta de “O Cantar dos Cantares
7, 8, que di: “o teu ben semella á palmeira e os teus peitos ós acios. E dixen
eu: ¡Subir hei á palmeira e coller hei os dátiles!” Este fascinante poema de
amor, proclama na amada os dons e os froitos desta árbore. As palmeiras estaban
no frontal do templo de Xerusalén que Salomón mandou construír, como se sinala
no “Libro Primeiro dos Reis” 6, 32: “Nas dúas follas das portas de oliveira
fixo gravar baixorrelevos de querubíns, de palmeiras e de grilandas de flores,
e recubriunas de ouro, ben axustado ás entalladuras”. Cando o profeta Ezequiel,
en 41, 18-28, danos a dimensión do santuario, expresa: “Os querubín tiñan dúas
caras: unha cara de home en dirección á palmeira, do outro lado. As esculturas
estaban sobre todo no santuario por todo o arredor. Desde o chan ata o van da
entrada había querubíns e palmeiras esculpidas”. ¡Tal era a parede do
santuario!”
O nome da
palmeira en hebreo é tamar. Nos oasis de Siria, preto do río Eufrates, Salomón
fundou a cidade dese mesmo nome, ºcon palacetes en medio da grandiosidade das
palmeiras, como se menciona no Segundo Libro das Crónicas 8, 4, que sinala:
“Fortificou Tamar, no deserto, e tódalas cidades de avituallamento que
construíra en Hamat”.
Unha antiga
tradición xudía amosa a palmeira como arquetipo da xustiza, polas súas ramas
equilibradas en forma de balanza. No Salmo 92, 13, menciónase: “Os xustos
medrarán como palmeiras”.
As diversas
expresións positivas que os hebreos conferiron á palmeira no período
salomónico, como rematamos de ver, repítense na cultura persa, exipcia, grega e
latina. Advertimos como a visión da palmeira asumida na arte e simbólica
cristiá primitiva foise desenvolvendo en séculos futuros con connotacións
basicamente benéficas.
Pode que as
palmeiras que se representan neste capitel da porta sur de Pesqueiras, con
trazos simples, tamaños diversos e matizadas polo tempo nos leven a confundilas
con outros arbustos. A folla que se representa no capitel desta porta sur, na
súa parte central e en vertical, está constituída por nove elementos esféricos,
o superior guarnecido pola propia folla e de maior tamaño que o resto.
Representa as nove esferas celestes, as tres tríades ou número da
transmutación. O nove foi un número clave e secreto para os templarios,
catalogado como o número da absoluta perfección e relacionado coas estancias
celestes. Na simbólica cristiá adquiriu este número diversos valores benéficos
e unha serie de practicas populares supersticiosas.
No vértice
superior de cada folla están esculpidas dúas
esferas que conteñen unha cruz. Na parte superior hai unha liña dupla en
horizontal, cun remate nos dous laterais e no centro, en forma de espiral.
No primeiro
capitel da esquerda, están representadas tres follas de fento (fig.4). Esta
planta, tan presente nos campos ermos de Galiza, tamén ten apousento pétreo na
arte románica, simbolizando soidade e humildade.
Non imos entrar
nas propiedades botánicas dos fentos, mais diremos, de pasada, que na Idade
Media lle outorgaron, tanto no campo da medicina, como no eido moral unha
representación beneficiosa. Esta planta humilde e acubillada baixo a sombra de
fragosos soutos e devesas, convivía cos labregos e viñateiros das ribeiras de
Pesqueiras. Por tanto, o fento merece un protagonismo nos capiteis da zona, que
o amosan reiteradamente.
A cada lado destas tres follas podemos ver nos seus nervios oito segmentos que nos indican o valor simbólico desta cifra como número celeste e de rexeneración espiritual e, tamén, de plenitude e perfección. Os segmentos de cada folla suman dezaseis, que simboliza o grado superior de perfección. Se multiplicamos os seis lados das tres follas polos oito segmentes, teremos o resultado de corenta e oito. As dúas cifras deste último número, o catro e o oito representan a terra e as ordes celestes, o equilibrio e estabilidade cósmica, respectivamente. Así mesmo se sumamos o catro e o oito teremos a suma de doce: símbolo dos apóstolos e dos doce meses, converxencia entre o espiritual e o cósmico. No centro superior, entre cada folla, observamos novamente dous elementos esféricos, coa cruz.