Ribeira Sacra Sustentable
Converter en obxectivo real a sustentabilidade dun planeta e
dunha especie que non se sostén por ningún lado vai moito máis aló do que
mercamos rapidamente como ‘sostible’. Alimentación e cultivos sostibles
transportados dende as antípodas deica os estantes do supermercado; moda
sostible e orgánica que adquirimos mentres o transporte aéreo no-la achega
contaminante e velozmente con toda a súa etiqueta, mentres a dona da tenda de
roupa do barrio bota o peche para sempre porque creba sen que lle ollemos nin o
escaparate; inaccesibilidade económica da meirande parte da poboación mundial a
determinada parte da produción ecolóxica; Noruega ocupa o cuarto lugar en
Europa do Índice de Coherencia de Políticas para o Desenvolvemento Sostible,
mentres é un dos principais exportadores de petróleo e gas do mundo, con todo o
custe ambiental que iso ten…
Podemos poñer infinitos exemplos das incoherencias difíciles
de superar e que, vaia por diante, case todas e todos temos ao noso nivel.
Vemos e practicamos sustentabilidade e ecoloxismo onde máis nos convén ata que
non entendamos que pensar unicamente non sustento propio non é nada sostible.
Que o reto é, coma sempre, ler a etiqueta dende un punto de vista crítico e que
chegue un momento en que nin sequera sexa preciso empregala.
Con todo, temos a fortuna de contar no rural cunha vontade e
numerosos exemplos de proxectos de vida, iniciativas económicas e accións
verdadeiramente sostibles. Algunhas delas, sen querer, non coñecen a letra
pequena, nin sequera a etiqueta que poderían lucir para vender máis, e sen
desmerecer.
O conflito é case un tópico e está en abrirnos a unha
humanidade en movemento- en adaptarnos á globalidade como creadores/as e
emprendedores/as innovadores/as e como consumidores/as responsables- sen dar as
costas ao local, por onde empeza todo. Andar cos tempos pero sen deixar de ter
os pés na terra. E é neste contexto onde a etiqueta chega, como non, ao
territorio.
Esta semana a Ribeira Sacra foi confirmada como un dos
destinos turísticos españois nos que se executará un dos Plans de
Sustentabilidade Turística en Destino a tres bandas entre o Goberno Central, o
goberno da Xunta e os Concellos. Uns 3 millóns de euros para un “destino de
interior e que teñen por obxectivo poñer en valor recursos como o patrimonio
cultural ou medioambiental. Estratexia que está pensada tamén para afrontar o
reto demográfico a través do desenvolvemento do turismo. Será mediante a
recepción de visitantes con capacidade de gasto e cun tipo de turismo que non
sexa lesivo para o medio”. Pero, como se fai iso? E é aquí onde temos que
poñernos críticos/as ao ler as etiquetas e manternos vixiantes para facernos
nós mesmos/as sostibles como habitantes do territorio e única salvagarda do seu
benestar.
Por aquí un plan de sustentabilidade, por alí a firme candidatura para que a Ribeira Sacra sexa declarada Patrimonio Mundial pola Unesco, a evidente e, case sempre, moi boa promoción do territorio como destino de calidade e cuns viños cada vez máis valorados... Sen dúbida, hai contido (vánnolo dicir a nós!) e hai consenso: Todos/as queremos investimento para o territorio (pero que repercuta a longo prazo nos seus habitantes); protección do patrimonio cultural e natural (pero que conviva co desenvolvemento da escasa actividade económica da reducida poboación local) e visitantes que empurren a fortaleza do sector turístico (pero tamén xente que se quede a vivir dignamente e economía máis aló do sector da esperanza).